- Forside›
- Høyttalere›
- Senterhøyttaler›
- BWHTM2D3HGBK
Bowers & Wilkins HTM2 D3 Sort
Fordeler
- Nesten ubegrenset dynamikk i små til mellomstore rom
- Ekstremt oppløst og naturlig lydgjengivelse
- 5" Continuum FST-mellomtone
- Diamantdiskant i separat Nautilus-hus
- Aerofoil-basselementer
- Resonansdødt Matrix-kabinett
- Eksklusiv finish i ekte trefiner eller lakk
Begrensninger
- Krever sin plass
- Ikke helt de samme kreftene og den samme fylden som storebror
- Bør bare kombineres med utstyr i toppklassen
B&W HTM2 D3 – high-end senterhøyttaler til 800-serien
HTM2 D3 er konstruert for å ta seg av den viktige senterkanalen i en high-end hjemmekino basert på B&Ws mindre Diamond-gulvmodeller. For første gang i 800-seriens historie er den "minste" senterhøyttaleren nå en fullverdig 3-veiskonstruksjon.
HTM2 D3 er utstyrt med to 6,5" Aerofoil-basser og en 5" Continuum FST-mellomtone. I kombinasjon med den legendariske diamantdiskanten leverer den en gjengivelse av dialog, musikk og filmeffekter som du skal slite med å finne maken til i dette formatet.
HTM2 D3 er i prinsippet en liggende 804 D3 i et annet kabinett, så den er den perfekte partneren til både 804 D3 og 805 D3. De to 6,5" Aerofoil-basselementene gir den nødvendige tyngden til å skape et homogent og dynamisk lydbilde uansett volum. Den er fortsatt en ekte "full range"-høyttaler, så den kan fint kombineres med de større modellene hvis plassen er begrenset. Høyttaleren kan plasseres på en vegghylle eller på B&Ws spesialdesignede gulvstativ (ekstrautstyr).
B&W HTM2 D3 fås med finish i høyglanset sort pianolakk, hvit lakk eller rosentre.
OBS! Stativet som er vist på bilde medfølger ikke. Kan kjøpes separat.
HTM2 D3 er utstyrt med to 6,5" Aerofoil-basser og en 5" Continuum FST-mellomtone. I kombinasjon med den legendariske diamantdiskanten leverer den en gjengivelse av dialog, musikk og filmeffekter som du skal slite med å finne maken til i dette formatet.
HTM2 D3 er i prinsippet en liggende 804 D3 i et annet kabinett, så den er den perfekte partneren til både 804 D3 og 805 D3. De to 6,5" Aerofoil-basselementene gir den nødvendige tyngden til å skape et homogent og dynamisk lydbilde uansett volum. Den er fortsatt en ekte "full range"-høyttaler, så den kan fint kombineres med de større modellene hvis plassen er begrenset. Høyttaleren kan plasseres på en vegghylle eller på B&Ws spesialdesignede gulvstativ (ekstrautstyr).
B&W HTM2 D3 fås med finish i høyglanset sort pianolakk, hvit lakk eller rosentre.
OBS! Stativet som er vist på bilde medfølger ikke. Kan kjøpes separat.
Bowers & Wilkins 800-serie – high-end i absolutt verdensklasse
Den legendariske 800-høyttalerserien fra Bowers & Wilkins så dagens lys for første gang i 1979. Den gang var det med den ikoniske B&W 801 Matrix, som raskt ble en uunnværlig del av inventaret hos utallige lydstudioer og lydentusiaster verden over. Faktisk ble B&W 801 Matrix brukt i innspillingssammenheng på over 80% av all klassisk musikk som ble spilt inn i 1980-årene.
Siden da har Bowers & Wilkins igjen og igjen sprengt grensene for hva som er mulig i konvensjonelt høyttalerdesign . I 1998 introduserte de Nautilus-serien, som var basert på designprinsippene bak den sneglehusformede og ikoniske Nautilus-høyttaleren. Dermed la de også grunnlaget for de modellene vi kjenner fra 800-serien i dag.
800-serien er tidenes mest suksessfulle high-end høyttalerserie, men B&W er fortsatt på jakt etter nye måter å forbedre ting på. Og nå, etter syv år med intens forskning og utvikling, er de klare med den største revolusjonen innen høyttalerdesign på 20 år – 800 Series Diamond D3!
Ikke en evolusjon – en revolusjon!
Innenfor 800-serien er D3-modellene B&Ws største milepæl siden de erstattet Matrix-modellene med Nautilus-serien i 1998. Med de nye modellene har B&Ws ingeniørteam gått tilbake til tegnebrettet og sett på ALLE aspekter av den tidligere serien og redesignet høyttalerne helt fra bunnen av.
Det eneste som går igjen fra den forrige generasjonen er den fantastiske diamantdiskanten, et par kondensatorer i delefilteret og terminalene på baksiden av høyttaleren. Alt annet er helt nytt og redesignet fra bunnen av. En revolusjon av 800-serien slik vi kjenner den.
Verdens mest avanserte høyttalerserie
800 Series Diamond D3 er ikke bare verdens beste høyttalerserie, det er også den mest avanserte høyttalerserien som noensinne har blitt produsert. I kombinasjon med det rette anlegget leverer disse ekstreme high-end-høyttalerne en lydkvalitet som ikke kan bli bedre med dagens teknologi. Av samme grunn har 800-serien i årevis vært fast inventar i en lang rekke profesjonelle lydstudioer verden over.
Listen omfatter blant annet de legendariske Abbey Road-studioene i London og George Lucas' Skywalker Sound-studioer i California, der Hollywood lager lyd til mange av sine største suksesser. Et tydeligere kvalitetsstempel er det nesten ikke mulig å få.
800-serien består nå av syv modeller: en toveis stativhøyttaler, fire gulvhøyttalere og to senterhøyttalere. Endringene inkluderer blant annet helt nye mellomtone- og basselementer, et helt nyutviklet alternativ til Kevlar, splitter nye kabinetter med redesignet Matrix-avstivning, helt nye diskanthoder og Turbine-hoder i aluminium, nye sokler og delefiltre samt en ny og utrolig elegant finish i hvit lakk.
I tillegg til designet av helt nye høyttalerelementer har den største prestasjonen vært forskning på hvordan kabinettet og de mekaniske elementene i høyttaleren påvirkes når elementene begynner å vibrere. Ved hjelp av svært avanserte datasimuleringer har B&W presist identifisert problemene som eksisterende materialer har når de påvirkes av vibrasjoner.
Ved å bruke nye materialer og nye sammensetninger har det lyktes B&W å forbedre både kabinettet og de mekaniske egenskapene vesentlig i forhold til de tidligere 800 Series-modellene. Færre uønskede vibrasjoner – bedre lydkvalitet!
The reverse wrap – en endevending av kabinettet
B&W har på de større modellene i den nye serien valgt en "omvendt" tilnærming på kabinettet. Man har beholdt den karakteristiske avrundingen av kabinettet, som er eksepsjonelt egnet for å eliminere innvendige refleksjoner. Jo færre rette flater, jo bedre diffusjon av interne, stående bølger. Men denne gangen har man valgt å reversere dette prinsippet, slik at avrundingen nå ikke er på baksiden av høyttaleren, men foran.
Det nye designet gjør det vanskeligere å montere elementene, men fordelen med denne formen er at den speiler formen på mellomtone- og diskanthodet. Kabinettet får dermed en enklere jobb med å lede den interne energien i kabinettet bort fra elementene, slik at det ikke oppstår faseforvrenging.
I tillegg er kabinettet ved hjelp av avansert datasimulering gjort betydelig stivere og mer resonansdødt når elementene er i bevegelse. Dette bidrar igjen til at du bare hører høyttalerelementene og ikke lyden av kabinettet. B&W er enkelt fortalt en av de beste i verden til å bygge høyttalerkabinetter der ingenting er overlatt til tilfeldighetene.
Matrix og Flowport – et kabinett du ikke kan høre
Den unike Matrix-avstivningen i 800-serien eliminerer vibrasjoner i høyttalerkabinettets vegger, som ellers kan farge lyden. I den nye D3-serien har B&W forbedret Matrix-avstivningen ved å benytte færre, men tykkere plater, samt ved å erstatte MDF-en med kryssfiner som er betydelig stivere. Dette gjelder alle modellene unntatt 805, der det på grunn av det kompakte kabinettet fungerer bra med MDF. Den nye Matrix-strukturen er fordelaktig for både stivheten og luftstrømmen i kabinettet.
B&W har denne gangen også valgt å montere basselementene direkte på Matrix-strukturen fremfor i det ytterste laget. Dette forbedrer sammenføyningen mellom elementene og kabinettet og gir merkbart færre resonanser i både kabinettet og i Matrix-strukturen.
Det raffinerte Matrix-skjelettet av perforerte, sammenflettede plater passer perfekt sammen med den innvendige overflaten i kabinettet. Dette resulterer i rikelig med kontaktpunkter som avstiver kabinettet i både vannrett og loddrett plan. Cellene i skjelettet er fylt med en nøyaktig beregnet mengde av dempemateriale som eliminerer alle tilløp til resonanser.
Bassrefleksporten er B&Ws unike Flow Port som har små fordypninger i munningen. Overflaten er konstruert etter de samme aerodynamiske prinsippene som en golfball – luftmotstanden reduseres slik at luften kan passere lettere. Det gir en renere og dypere bass, og du vil aldri oppleve plagsomme "portlyder", uansett hvor høyt du spiller.
Diamantdiskanten – fortsatt en juvel
Det kostbare diskantelementet i 800-serien har membran i ren diamant. Diamant er et ekte mirakelmateriale som forener styrke og stivhet til en perfekt membran. Dette unike elementet kombinerer høy belastningsgrad med en enestående silkemyk, luftig og nøytral gjengivelse som har fått all verdens musikkelskere og hi-fi-anmeldere til å overgi seg ubetinget.
Både i det hørbare spekteret og i resten av arbeidsområdet er membranen praktisk talt fri for frekvenstopper og andre ujevheter som ellers er vanlig på dome-elementer, uansett hvor velkonstruerte de er. En jevn avrulling etter 20 kHz er alt som skjer før det endelig begynner å gi seg på utrolige 70 kHz.
Hvordan forbedrer man det perfekte?
B&W har gjort sitt ypperste for å forbedre diamantdiskanten som man har benyttet i de siste to generasjonene av 800-serien. Men konklusjonen deres har vært at dette ikke er mulig – ennå. Diamant er fremdeles det overlegent beste materialet å lage en diskantdome av, så denne er derfor bevart i de nye modellene. Allikevel har man redesignet alle komponentene rundt diskantdomen, og man har forbedret det eksisterende magnetsystemet for å utnytte potensialet til domediskanten enda bedre.
"Solid-body" diskanthus
I den nye generasjonen har B&W designet et helt nytt "solid-body"-hus til diskanten, som er dreiet ut fra en massiv bit med aluminium med Nautilus-rør integrert i huset. Dette nye konseptet gir en vesentligt bedre demping av uønskede resonanser i metallet, bedre kjøling av diskanten, en høyere masse for mer stabil montering samt bedre isolering fra resten av høyttaleren.
Designet inkluderer også en helt ny, fastmontert beskyttelsesgrill som beskytter diskanten mot nysgjerrige fingre. Det samlede resultatet er en enestående åpen, musikalsk og virkelighetstro diskantgjengivelse helt uten komprimering, fargning og forvrengning.
FST Continuum mellomtone – enda bedre enn Kevlar
Siden 1974 har B&W brukt en vevd Kevlar-membran i mellomtonene sine, siden Kevlar i mange år har vært det nesten-perfekte materialet til å gjengi det kritiske mellomtoneområdet. Materialet er vevd på en spesiell måte som gir god brytning, det vil si at uønskede resonanser på overflaten av membranen vil ødelegges og fjernes fra lydbildet. På denne måten vil du høre mer av det opprinnelige musikksignalet og betydelig mindre av egenfrekvensene i elementet.
I kombinasjon med et kantløst FST-oppheng vil Kevlar-membranen gjengi forskjellige frekvenser på forskjellige områder av overflaten. Membranen "flekser" med utgangspunkt i tonen som spilles i stedet for å bevege seg som et stempel, og dette bidrar til å spre alle frekvensene i arbeidsområdet like godt. Du er ikke tvunget til å sitte i én bestemt posisjon til å kunne nyte musikken optimalt.
Continuum (kuhn-tin-you-uhm)
Etter åtte år med forskning og utvikling har B&W endelig funnet en erstatning for Kevlar som har alle de egenskapene Kevlar bare har kunnet drømme om. B&W har vært gjennom alle typer materialer og sammensetninger, og de har til og med eksperimentert med konvensjonelle, kantmonterte elementer og helt stive membraner. Konklusjonen var allikevel at deres kantløse FST-oppheng fortsatt er best, men at membranmaterialet hadde potensial for forbedring. Resultatet er et helt nyutviklet materiale: Continuum!
Dette nye materialet har vært i B&Ws søkelys siden 2007, da de for første gang oppdaget materialets gode akustiske egenskaper. Nå, åtte år etter oppdagelsen og mer enn 70 produktversjoner senere, er B&W klar til å avsløre det for resten av verden.
Continuum er som Kevlar et vevd materiale der man fortsatt drar nytte av den kontrollerte brytningen, men det er betydelige forbedringer i spredningen. Samtidig er brytningen i selve materialet enda mer kontrollert enn ved bruk av kevlar. Forvrengningen kan derfor holdes til et absolutt minimum. Med Kevlar kunne B&W konstruere membraner som nesten oppførte seg som ønsket. Continuum-membranen gir et element som oppfører seg nøyaktig som ønsket!
I de nye mellomtonene har B&W også valgt å bruke samme type "anti-resonance"-faseplugg som ble introdusert i den eksklusive minimonitoren PM1. Fasepluggen gir et verdifullt bidrag til demping av vibrasjoner og kontrollering av brytningen i membranen. Sammen med et helt nydesignet magnetsystem i neodym og et mye stivere og mer resonantdødt kabinett er dette nye mellomtoneelementet B&Ws beste noensinne, og det gir en tidligere uoppnåelig naturlighet og åpenhet i dette viktige frekvensområdet.
Arven fra Nautilus – nå i turbinform
B&Ws legendariske Nautilus-høyttaler fikk sin sneglehusform for å eliminere kabinettets innvirkning på lyden, og det samme prinsippet brukes fortsatt i 800-serien. Både mellomtone- og diskantkabinettet er konisk på baksiden og fungerer i prinsippet som et omvendt horn som effektivt forhindrer lyden fra baksiden av membranen i å slå tilbake og farge lyden.
I D3-generasjonen har B&W igjen gått tilbake til tegnebrettet for å redesigne Nautilus-prinsippet i ny og bedre utgave. Ved hjelp av avanserte datasimuleringer og utallige prototyper har de klart å skape et helt nytt mellomtonehode som er enda bedre på å kontrollere uønskede resonanser. Dette er delvis oppnådd ved hjelp av interne avstivere og "tuned mass-damping", også kalt "harmonic absorption". Denne teknikken brukes for å dempe resonanser i alt fra Formel 1-biler til skyskrapere.
Den nye "turbinhodet" er nå bygget i ett stykke støpt aluminium, og de akustiske egenskapene er vesentlig forbedret i forhold til det tidligere Marlan-hodet. En annen betydelig oppgradering som sikrer at mellomtonehuset ikke har en negativ innvirkning på lyden.
Aerofoil – bassgjengivelse fra de høyeste luftlagene
I de tidligere 800-seriene brukte B&W bassmembraner av Rohacell – et syntetisk skummateriale som også brukes i flyindustrien på grunn av sin styrke og minimale vekt. Nå har de videreutviklet denne teknologien, og i deres nye Aerofoil-membran bruker de et nytt kjernemateriale som er enda bedre.
Aerofoil-membranene er i prinsippet basert på den samme teknologien som Rohacell. Det er fortsatt en sandwichkonstruksjon av et syntetisk skummateriale omgitt av et karbonfiberlag på hver side. Dette gir en meget lett og stiv membran som er bortimot det perfekte "stempel", det vil si at det er svært vanskelig å drive den til brytning i hele arbeidsområdet dens. Nøyaktig den samme grunnen til at man bruker diamantmembran i diskanten.
Det innvendige materialet i Aerofoil-membranene skiller seg imidlertid fra Rohacell i strukturen på skummet mellom de to karbonfiberlagene. Med Aerofoil har det blitt mulig å endre tykkelsen og dermed stivheten forskjellige steder på membranen. Du kan sammenligne det med en flyvinge som har optimal tykkelse de stedene der det er viktigst for aerodynamikken og vekten.
Gjennom utallige målinger og datasimuleringer er det mulig å finne svært spesifikke steder der membranen vil oppføre seg annerledes enn andre steder. Disse stedene kan B&W nå gå inn i og modifisere med enten et tynnere eller et tykkere skumlag for å gi membranen maksimal stivhet nøyaktig der hvor det er mest behov for det. På denne måten elimineres forvrengning, og brytningen flyttes langt utenfor det hørbare området.
Optimalt neodym-magnetsystem
Aerofoil-basselementene er utstyrt med dobbelt neodym-magnetsystem som gir ultrapresis respons i et større frekvensområde enn konvensjonelle magnetsystemer. De unike magnetiske egenskapene til neodym har gjort det mulig å redusere magnetens størrelse i betydelig grad sammenlignet med tidligere tiders massive ferritt-systemer. Dette er svært gunstig for luftpassasjen rundt elementet.
Neodymmagnetenes beskjedne størrelse gjør det også mulig å plassere dem mer presist i forhold til svingspolen, slik at de kan posisjoneres der de har størst effekt. Svingspolen har en stor diameter, noe som både gir bedre kjøling og optimaliserer samspillet med magnetsystemet. De lydmessige fordelene er mindre komprimering og bedre dynamikk.
State-of-the-art delefilter – less is more
Elementene i 800-serien er så finjustert til hverandre at delefilteret kan reduseres til bare noen få komponenter, noe som er til fordel for både lydkvalitet og forsterkerbelastning. Én enkel kondensator med 6 dB kutting er tilstrekkelig til å filtrere ut lave frekvenser fra diskanten, og et slikt førsteordensfilter reduserer faseforskyvning til et minimum. MCap Supreme kondensatorene skreddersys for B&W av tyske Mundorf, og i alle dagens 800-modeller brukes det en kombinasjon av gull, sølv og olje for å oppnå helt optimale egenskapene for disse kritiske komponentene.
I D3-generasjonen har B&W på de store gulvmodellene valgt å plassere delefilteret bak på høyttaleren, på en stor aluminiumskjøleribbe. Dette gjør at delefilteret har nesten samme temperatur uansett hvor mye du presser høyttaleren, og dette reduserer forvrengningen i delefilterkomponentene drastisk. Det nye designet gir også mer plass til å posisjonere de forskjellige komponentene i delefilteret lenger fra hverandre, slik at de elektriske feltene ikke påvirker hverandre.
Tidligere var delefiltrene gjemt i sokkelen på de store gulvmodellene, dels av hensyn til kjøling og dels for å beskytte mot uønskede vibrasjoner. I den nye generasjonen er det ikke nødvendig å skjerme delefilteret mot vibrasjoner – de nye kabinettene er nemlig så resonansdøde at problemet i praksis er eliminert. Dette gjør det mulig å beholde delefilteret inne i høyttaleren og dermed få en enklere og mer strømlinjeformet sokkel under høyttaleren. Nå laget i aluminium, selvfølgelig.
Suveren møbelfinish i ekte tre eller høyglans pianolakk
I den nye serien har B&W valgt å la kirsebærfineren utgå til fordel for ekstremt flotte hvitlakkerte utgaver med diskant/mellomtone-kabinetter i sølvfinish. Det er første gang, at 800-serien fås i denne utførelsen. Ut over dette fås den fremdeles i ekte sort pianolakk og den velkjente rosentre-fineren.
I tillegg til alle de tekniske forbedringene og de nye teknologiene har designet også blitt oppdatert. Toleranser, hull og avstander mellom de forskjellige elementene er mindre og mer konsekvente, spesielt rundt det nye Turbine-hodet. Der er ingen synlige mellomrom eller kanter – alt er samlet bak den store aluminiumsprofilen på høyttaleren.
Alt i alt et skikkelig high-end-produkt som er en fryd for både øyet og øret – slik bare B&W kan gjøre det!
Mer fra Bowers & WilkinsDen legendariske 800-høyttalerserien fra Bowers & Wilkins så dagens lys for første gang i 1979. Den gang var det med den ikoniske B&W 801 Matrix, som raskt ble en uunnværlig del av inventaret hos utallige lydstudioer og lydentusiaster verden over. Faktisk ble B&W 801 Matrix brukt i innspillingssammenheng på over 80% av all klassisk musikk som ble spilt inn i 1980-årene.
Siden da har Bowers & Wilkins igjen og igjen sprengt grensene for hva som er mulig i konvensjonelt høyttalerdesign . I 1998 introduserte de Nautilus-serien, som var basert på designprinsippene bak den sneglehusformede og ikoniske Nautilus-høyttaleren. Dermed la de også grunnlaget for de modellene vi kjenner fra 800-serien i dag.
800-serien er tidenes mest suksessfulle high-end høyttalerserie, men B&W er fortsatt på jakt etter nye måter å forbedre ting på. Og nå, etter syv år med intens forskning og utvikling, er de klare med den største revolusjonen innen høyttalerdesign på 20 år – 800 Series Diamond D3!
Ikke en evolusjon – en revolusjon!
Innenfor 800-serien er D3-modellene B&Ws største milepæl siden de erstattet Matrix-modellene med Nautilus-serien i 1998. Med de nye modellene har B&Ws ingeniørteam gått tilbake til tegnebrettet og sett på ALLE aspekter av den tidligere serien og redesignet høyttalerne helt fra bunnen av.
Det eneste som går igjen fra den forrige generasjonen er den fantastiske diamantdiskanten, et par kondensatorer i delefilteret og terminalene på baksiden av høyttaleren. Alt annet er helt nytt og redesignet fra bunnen av. En revolusjon av 800-serien slik vi kjenner den.
Verdens mest avanserte høyttalerserie
800 Series Diamond D3 er ikke bare verdens beste høyttalerserie, det er også den mest avanserte høyttalerserien som noensinne har blitt produsert. I kombinasjon med det rette anlegget leverer disse ekstreme high-end-høyttalerne en lydkvalitet som ikke kan bli bedre med dagens teknologi. Av samme grunn har 800-serien i årevis vært fast inventar i en lang rekke profesjonelle lydstudioer verden over.
Listen omfatter blant annet de legendariske Abbey Road-studioene i London og George Lucas' Skywalker Sound-studioer i California, der Hollywood lager lyd til mange av sine største suksesser. Et tydeligere kvalitetsstempel er det nesten ikke mulig å få.
800-serien består nå av syv modeller: en toveis stativhøyttaler, fire gulvhøyttalere og to senterhøyttalere. Endringene inkluderer blant annet helt nye mellomtone- og basselementer, et helt nyutviklet alternativ til Kevlar, splitter nye kabinetter med redesignet Matrix-avstivning, helt nye diskanthoder og Turbine-hoder i aluminium, nye sokler og delefiltre samt en ny og utrolig elegant finish i hvit lakk.
I tillegg til designet av helt nye høyttalerelementer har den største prestasjonen vært forskning på hvordan kabinettet og de mekaniske elementene i høyttaleren påvirkes når elementene begynner å vibrere. Ved hjelp av svært avanserte datasimuleringer har B&W presist identifisert problemene som eksisterende materialer har når de påvirkes av vibrasjoner.
Ved å bruke nye materialer og nye sammensetninger har det lyktes B&W å forbedre både kabinettet og de mekaniske egenskapene vesentlig i forhold til de tidligere 800 Series-modellene. Færre uønskede vibrasjoner – bedre lydkvalitet!
The reverse wrap – en endevending av kabinettet
B&W har på de større modellene i den nye serien valgt en "omvendt" tilnærming på kabinettet. Man har beholdt den karakteristiske avrundingen av kabinettet, som er eksepsjonelt egnet for å eliminere innvendige refleksjoner. Jo færre rette flater, jo bedre diffusjon av interne, stående bølger. Men denne gangen har man valgt å reversere dette prinsippet, slik at avrundingen nå ikke er på baksiden av høyttaleren, men foran.
Det nye designet gjør det vanskeligere å montere elementene, men fordelen med denne formen er at den speiler formen på mellomtone- og diskanthodet. Kabinettet får dermed en enklere jobb med å lede den interne energien i kabinettet bort fra elementene, slik at det ikke oppstår faseforvrenging.
I tillegg er kabinettet ved hjelp av avansert datasimulering gjort betydelig stivere og mer resonansdødt når elementene er i bevegelse. Dette bidrar igjen til at du bare hører høyttalerelementene og ikke lyden av kabinettet. B&W er enkelt fortalt en av de beste i verden til å bygge høyttalerkabinetter der ingenting er overlatt til tilfeldighetene.
Matrix og Flowport – et kabinett du ikke kan høre
Den unike Matrix-avstivningen i 800-serien eliminerer vibrasjoner i høyttalerkabinettets vegger, som ellers kan farge lyden. I den nye D3-serien har B&W forbedret Matrix-avstivningen ved å benytte færre, men tykkere plater, samt ved å erstatte MDF-en med kryssfiner som er betydelig stivere. Dette gjelder alle modellene unntatt 805, der det på grunn av det kompakte kabinettet fungerer bra med MDF. Den nye Matrix-strukturen er fordelaktig for både stivheten og luftstrømmen i kabinettet.
B&W har denne gangen også valgt å montere basselementene direkte på Matrix-strukturen fremfor i det ytterste laget. Dette forbedrer sammenføyningen mellom elementene og kabinettet og gir merkbart færre resonanser i både kabinettet og i Matrix-strukturen.
Det raffinerte Matrix-skjelettet av perforerte, sammenflettede plater passer perfekt sammen med den innvendige overflaten i kabinettet. Dette resulterer i rikelig med kontaktpunkter som avstiver kabinettet i både vannrett og loddrett plan. Cellene i skjelettet er fylt med en nøyaktig beregnet mengde av dempemateriale som eliminerer alle tilløp til resonanser.
Bassrefleksporten er B&Ws unike Flow Port som har små fordypninger i munningen. Overflaten er konstruert etter de samme aerodynamiske prinsippene som en golfball – luftmotstanden reduseres slik at luften kan passere lettere. Det gir en renere og dypere bass, og du vil aldri oppleve plagsomme "portlyder", uansett hvor høyt du spiller.
Diamantdiskanten – fortsatt en juvel
Det kostbare diskantelementet i 800-serien har membran i ren diamant. Diamant er et ekte mirakelmateriale som forener styrke og stivhet til en perfekt membran. Dette unike elementet kombinerer høy belastningsgrad med en enestående silkemyk, luftig og nøytral gjengivelse som har fått all verdens musikkelskere og hi-fi-anmeldere til å overgi seg ubetinget.
Både i det hørbare spekteret og i resten av arbeidsområdet er membranen praktisk talt fri for frekvenstopper og andre ujevheter som ellers er vanlig på dome-elementer, uansett hvor velkonstruerte de er. En jevn avrulling etter 20 kHz er alt som skjer før det endelig begynner å gi seg på utrolige 70 kHz.
Hvordan forbedrer man det perfekte?
B&W har gjort sitt ypperste for å forbedre diamantdiskanten som man har benyttet i de siste to generasjonene av 800-serien. Men konklusjonen deres har vært at dette ikke er mulig – ennå. Diamant er fremdeles det overlegent beste materialet å lage en diskantdome av, så denne er derfor bevart i de nye modellene. Allikevel har man redesignet alle komponentene rundt diskantdomen, og man har forbedret det eksisterende magnetsystemet for å utnytte potensialet til domediskanten enda bedre.
"Solid-body" diskanthus
I den nye generasjonen har B&W designet et helt nytt "solid-body"-hus til diskanten, som er dreiet ut fra en massiv bit med aluminium med Nautilus-rør integrert i huset. Dette nye konseptet gir en vesentligt bedre demping av uønskede resonanser i metallet, bedre kjøling av diskanten, en høyere masse for mer stabil montering samt bedre isolering fra resten av høyttaleren.
Designet inkluderer også en helt ny, fastmontert beskyttelsesgrill som beskytter diskanten mot nysgjerrige fingre. Det samlede resultatet er en enestående åpen, musikalsk og virkelighetstro diskantgjengivelse helt uten komprimering, fargning og forvrengning.
FST Continuum mellomtone – enda bedre enn Kevlar
Siden 1974 har B&W brukt en vevd Kevlar-membran i mellomtonene sine, siden Kevlar i mange år har vært det nesten-perfekte materialet til å gjengi det kritiske mellomtoneområdet. Materialet er vevd på en spesiell måte som gir god brytning, det vil si at uønskede resonanser på overflaten av membranen vil ødelegges og fjernes fra lydbildet. På denne måten vil du høre mer av det opprinnelige musikksignalet og betydelig mindre av egenfrekvensene i elementet.
I kombinasjon med et kantløst FST-oppheng vil Kevlar-membranen gjengi forskjellige frekvenser på forskjellige områder av overflaten. Membranen "flekser" med utgangspunkt i tonen som spilles i stedet for å bevege seg som et stempel, og dette bidrar til å spre alle frekvensene i arbeidsområdet like godt. Du er ikke tvunget til å sitte i én bestemt posisjon til å kunne nyte musikken optimalt.
Continuum (kuhn-tin-you-uhm)
Etter åtte år med forskning og utvikling har B&W endelig funnet en erstatning for Kevlar som har alle de egenskapene Kevlar bare har kunnet drømme om. B&W har vært gjennom alle typer materialer og sammensetninger, og de har til og med eksperimentert med konvensjonelle, kantmonterte elementer og helt stive membraner. Konklusjonen var allikevel at deres kantløse FST-oppheng fortsatt er best, men at membranmaterialet hadde potensial for forbedring. Resultatet er et helt nyutviklet materiale: Continuum!
Dette nye materialet har vært i B&Ws søkelys siden 2007, da de for første gang oppdaget materialets gode akustiske egenskaper. Nå, åtte år etter oppdagelsen og mer enn 70 produktversjoner senere, er B&W klar til å avsløre det for resten av verden.
Continuum er som Kevlar et vevd materiale der man fortsatt drar nytte av den kontrollerte brytningen, men det er betydelige forbedringer i spredningen. Samtidig er brytningen i selve materialet enda mer kontrollert enn ved bruk av kevlar. Forvrengningen kan derfor holdes til et absolutt minimum. Med Kevlar kunne B&W konstruere membraner som nesten oppførte seg som ønsket. Continuum-membranen gir et element som oppfører seg nøyaktig som ønsket!
I de nye mellomtonene har B&W også valgt å bruke samme type "anti-resonance"-faseplugg som ble introdusert i den eksklusive minimonitoren PM1. Fasepluggen gir et verdifullt bidrag til demping av vibrasjoner og kontrollering av brytningen i membranen. Sammen med et helt nydesignet magnetsystem i neodym og et mye stivere og mer resonantdødt kabinett er dette nye mellomtoneelementet B&Ws beste noensinne, og det gir en tidligere uoppnåelig naturlighet og åpenhet i dette viktige frekvensområdet.
Arven fra Nautilus – nå i turbinform
B&Ws legendariske Nautilus-høyttaler fikk sin sneglehusform for å eliminere kabinettets innvirkning på lyden, og det samme prinsippet brukes fortsatt i 800-serien. Både mellomtone- og diskantkabinettet er konisk på baksiden og fungerer i prinsippet som et omvendt horn som effektivt forhindrer lyden fra baksiden av membranen i å slå tilbake og farge lyden.
I D3-generasjonen har B&W igjen gått tilbake til tegnebrettet for å redesigne Nautilus-prinsippet i ny og bedre utgave. Ved hjelp av avanserte datasimuleringer og utallige prototyper har de klart å skape et helt nytt mellomtonehode som er enda bedre på å kontrollere uønskede resonanser. Dette er delvis oppnådd ved hjelp av interne avstivere og "tuned mass-damping", også kalt "harmonic absorption". Denne teknikken brukes for å dempe resonanser i alt fra Formel 1-biler til skyskrapere.
Den nye "turbinhodet" er nå bygget i ett stykke støpt aluminium, og de akustiske egenskapene er vesentlig forbedret i forhold til det tidligere Marlan-hodet. En annen betydelig oppgradering som sikrer at mellomtonehuset ikke har en negativ innvirkning på lyden.
Aerofoil – bassgjengivelse fra de høyeste luftlagene
I de tidligere 800-seriene brukte B&W bassmembraner av Rohacell – et syntetisk skummateriale som også brukes i flyindustrien på grunn av sin styrke og minimale vekt. Nå har de videreutviklet denne teknologien, og i deres nye Aerofoil-membran bruker de et nytt kjernemateriale som er enda bedre.
Aerofoil-membranene er i prinsippet basert på den samme teknologien som Rohacell. Det er fortsatt en sandwichkonstruksjon av et syntetisk skummateriale omgitt av et karbonfiberlag på hver side. Dette gir en meget lett og stiv membran som er bortimot det perfekte "stempel", det vil si at det er svært vanskelig å drive den til brytning i hele arbeidsområdet dens. Nøyaktig den samme grunnen til at man bruker diamantmembran i diskanten.
Det innvendige materialet i Aerofoil-membranene skiller seg imidlertid fra Rohacell i strukturen på skummet mellom de to karbonfiberlagene. Med Aerofoil har det blitt mulig å endre tykkelsen og dermed stivheten forskjellige steder på membranen. Du kan sammenligne det med en flyvinge som har optimal tykkelse de stedene der det er viktigst for aerodynamikken og vekten.
Gjennom utallige målinger og datasimuleringer er det mulig å finne svært spesifikke steder der membranen vil oppføre seg annerledes enn andre steder. Disse stedene kan B&W nå gå inn i og modifisere med enten et tynnere eller et tykkere skumlag for å gi membranen maksimal stivhet nøyaktig der hvor det er mest behov for det. På denne måten elimineres forvrengning, og brytningen flyttes langt utenfor det hørbare området.
Optimalt neodym-magnetsystem
Aerofoil-basselementene er utstyrt med dobbelt neodym-magnetsystem som gir ultrapresis respons i et større frekvensområde enn konvensjonelle magnetsystemer. De unike magnetiske egenskapene til neodym har gjort det mulig å redusere magnetens størrelse i betydelig grad sammenlignet med tidligere tiders massive ferritt-systemer. Dette er svært gunstig for luftpassasjen rundt elementet.
Neodymmagnetenes beskjedne størrelse gjør det også mulig å plassere dem mer presist i forhold til svingspolen, slik at de kan posisjoneres der de har størst effekt. Svingspolen har en stor diameter, noe som både gir bedre kjøling og optimaliserer samspillet med magnetsystemet. De lydmessige fordelene er mindre komprimering og bedre dynamikk.
State-of-the-art delefilter – less is more
Elementene i 800-serien er så finjustert til hverandre at delefilteret kan reduseres til bare noen få komponenter, noe som er til fordel for både lydkvalitet og forsterkerbelastning. Én enkel kondensator med 6 dB kutting er tilstrekkelig til å filtrere ut lave frekvenser fra diskanten, og et slikt førsteordensfilter reduserer faseforskyvning til et minimum. MCap Supreme kondensatorene skreddersys for B&W av tyske Mundorf, og i alle dagens 800-modeller brukes det en kombinasjon av gull, sølv og olje for å oppnå helt optimale egenskapene for disse kritiske komponentene.
I D3-generasjonen har B&W på de store gulvmodellene valgt å plassere delefilteret bak på høyttaleren, på en stor aluminiumskjøleribbe. Dette gjør at delefilteret har nesten samme temperatur uansett hvor mye du presser høyttaleren, og dette reduserer forvrengningen i delefilterkomponentene drastisk. Det nye designet gir også mer plass til å posisjonere de forskjellige komponentene i delefilteret lenger fra hverandre, slik at de elektriske feltene ikke påvirker hverandre.
Tidligere var delefiltrene gjemt i sokkelen på de store gulvmodellene, dels av hensyn til kjøling og dels for å beskytte mot uønskede vibrasjoner. I den nye generasjonen er det ikke nødvendig å skjerme delefilteret mot vibrasjoner – de nye kabinettene er nemlig så resonansdøde at problemet i praksis er eliminert. Dette gjør det mulig å beholde delefilteret inne i høyttaleren og dermed få en enklere og mer strømlinjeformet sokkel under høyttaleren. Nå laget i aluminium, selvfølgelig.
Suveren møbelfinish i ekte tre eller høyglans pianolakk
I den nye serien har B&W valgt å la kirsebærfineren utgå til fordel for ekstremt flotte hvitlakkerte utgaver med diskant/mellomtone-kabinetter i sølvfinish. Det er første gang, at 800-serien fås i denne utførelsen. Ut over dette fås den fremdeles i ekte sort pianolakk og den velkjente rosentre-fineren.
I tillegg til alle de tekniske forbedringene og de nye teknologiene har designet også blitt oppdatert. Toleranser, hull og avstander mellom de forskjellige elementene er mindre og mer konsekvente, spesielt rundt det nye Turbine-hodet. Der er ingen synlige mellomrom eller kanter – alt er samlet bak den store aluminiumsprofilen på høyttaleren.
Alt i alt et skikkelig high-end-produkt som er en fryd for både øyet og øret – slik bare B&W kan gjøre det!