Det startet som en idé på en festival: å bygge en høyttaler som kan sparke i gang sinnssyke fester og tåle all julingen det innebærer. I dag er SOUNDBOKS et internasjonalt millionselskap, og de tre gründerne bak har solgt mer enn 100.000 høyttalere.
Da Christoffer Nyvold, Hjalte Wieth og Jesper Theil Thomsen begynte å dra på Roskilde-festivalen fant de fort ut at den beste campen og de beste festene krevde den beste høyttaleren. Det var ikke noe på markedet som innfridde behovene deres, så de bygde en høyttaler selv. Det viste seg raskt at mange andre også ville ha fatt i en batteridrevet, robust og kraftig høyttaler. SOUNDBOKS var i gang. Siden de tre vennene i utgangspunktet bygde høyttaleren til Roskilde-festivalen var det et stort klapp på skulderen da de fikk på plass et samarbeid med festivalen i 2018. SOUNDBOKS fikk sitt helt eget festivalområde med navnet SOUNDBLOK.
”Det var nærmest en mini-scene. Vi arrangerte aktiviteter gjennom dagen, man kunne kjøpe høyttalerne våre og få ladet opp batterier. På kvelden var det fest. Dette var en stor del av det vi drømte om tilbake i 2015 da vi startet,” forteller Jesper Theil Thomsen, som er direktør i SOUNDBOKS.
I dag, fem år senere, spiller 100.000 SOUNDBOKS-høyttalere opp til fest i hele verden. Skandinavia og USA er de største markedene for høyttalerne som tåler alt værguder og gjester kan finne på å utsette dem for – og de spiller opptil vanvittige 126 dB.
En av årsakene til at verdens første superkraftige Bluetooth-høyttaler har blitt en suksess er et tett samarbeid med viktige partnere som HiFi Klubben. SOUNDBOKS selger kun online, så de kan ikke selv demonstrere produktene for kundene. Jesper Theil Thomsen sier:
”Produktet vårt må oppleves: man må se hvor robust høyttaleren er, hvor høyt den kan spille, hvor enkelt det er å ta ut batteriet. På den måten er HiFi Klubben en fantastisk partner for oss. Medarbeiderne deres kjenner historien vår, de bruker produktet selv, de forstår det og tar seg tid til å hjelpe kundene. De yter den servicen som skal til. De er den perfekte representasjonen av merkevaren vår.”
Det har overrasket SOUNDBOKS-direktøren hvor stor merkevaren HiFi Klubben er utenfor Danmarks grenser. Ikke minst i Norge, der HiFi Klubben har gjort SOUNDBOKS til et kjent navn.
”Og uten noen spesiell innsats fra vår side. Det er rett og slett helt vilt hvor mye tillit folk har til dem og hvor stor rekkevidde de har.”
Samarbeidet mellom SOUNDBOKS og HiFi Klubben er like gammelt som SOUNDBOKS. HiFi Klubbens grunnlegger Peter Lyngdorf var den aller første investoren. Peter Lyngdorf er et kjent ansikt i lydbransjen, og de tre stifterne hadde sett ham et par ganger i Lydens Hus på Vesterbro i København. Et utviklingsmiljø og fellesskap for lydgründere der de hadde kontor det første året.
”Vi fant ut når han var i huset neste gang, så møtte vi bare opp og sa: ’Du må snakke med oss’. Og det gjorde han,” sier CEO Jesper Theil Thomsen med et smil.
Hos HiFi Klubben har noen av de trofaste kundene vanskelig for å se potensialet i en stor festhøyttaler. De mener det ikke er mye hi-fi over den. Spør man ledelsen hos HiFi Klubben er SOUNDBOKS-suksessen et tydelig tegn på at unge faktisk er interessert i lydkvalitet, og at SOUNDBOKS kan være inngangen til et liv med bedre lyd for de unge.
”Vi så tidlig potensialet i SOUNDBOKS. Mange av våre medarbeidere startet selv med et par store høyttalere fra Cerwin Vega, som engang hadde slagordet ’Loud is beautiful… if it’s clean’. I dag er SOUNDBOKS de unges foretrukne merke, men årsaken er den samme: høyttalerne spiller bedre og mer imponerende enn alle andre i samme kategori. Kom innom og hør selv,” sier HiFi Klubbens direktør, Christoffer Arensbach. Han har selv en SOUNDBOKS1 med serienummeret 00037.
Det er viktig for SOUNDBOKS å bygge videre på suksessen i kjernemarkeder som Danmark og Norge. På hjemmesidene deres står det at de har en ’misjon om å skape et fellesskap som sprenger rammene for hva som kan skje når fantastiske mennesker og god musikk møtes’. Dette fellesskapet handler ikke bare om musikk og fest. SOUNDBOKS vil også spre glede og bidra der det er mest behov for det. Som å donere høyttalere til Udrejsecenter Sjælsmark, et senter for avviste asylsøkere – og til GAME Denmark, som arrangerer idrettsaktiviteter for utsatte unge. Jesper Theil Thomsen sier:
”Vi startet med et mål om å lage den ultimate høyttaleren til festivaler. Dette er fortsatt målet vårt, men vi har fått en bredere vinkling. Vi ønsker å være en livsstilsmerkevare og skape et fellesskap som bidrar positivt i verden og i folks liv.”